Uchwalono nową ustawę o ochronie zwierząt!

czwartek, 18 sie 2011 23:29
sure

Dziś wieczorem Sejm uchwalił nowelizację ustawy o ochronie zwierząt. 382 posłów głosowało za ustawą, siedmiu było przeciw, 14 wstrzymało się od głosu.

Zobacz, jak głosowali posłowie!

Projekt przygotowany został w ramach prac Parlamentarnego Zespołu Przyjaciół Zwierząt. W pracach uczestniczyły też organizacje działające na rzecz ochrony praw zwierząt.

Poselski projekt nowelizacji nie jest tym samym, co obywatelski projekt nowej ustawy, pod którym Koalicja dla Zwierząt zebrała ponad 220 tysięcy podpisów, jednak zawiera wiele rozwiązań, które znalazły się w projekcie Koalicji.

Co przewiduje projekt nowej ustawy?

  • zwiększy się kara za znęcanie się nad zwierzętami do 2 lat ograniczenia lub pozbawienia wolności (obecnie jest to rok), a w przypadku znęcania się ze szczególnym okrucieństwem do 3 lat (obecnie są to 2 lata),
  • za znęcanie się nad zwierzęciem sąd będzie mógł odebrać prawo do posiadania zwierząt na okres od roku do 10 lat,
  • za znęcanie się nad zwierzęciem sąd będzie mógł orzec przepadek zwierzęcia, jeśli sprawca był jego właścicielem, a także zakazać wykonywania określonego zawodu, prowadzenia działalności lub wykonywania czynności wymagających zezwolenia, które są związane z wykorzystywaniem zwierząt lub oddziaływaniem na nie,
  • za znęcanie się nad zwierzęciem sąd będzie mógł orzec nawiązkę w wysokości od 500 zł do 100 tys. zł na cel związany z ochroną zwierząt, wskazany przez sąd (obecnie może to być kwota od 25 zł do 2,5 tys. zł),
  • nie będzie można trzymać zwierząt na uwięzi dłużej niż 12 godzin albo w sposób powodujący cierpienie,
  • uwięź, na której trzymane będzie zwierzę, nie będzie mogła być krótsza niż 3 metry,
  • zabronione będzie tzw. kopiowanie, czyli przycinanie psom ogonów i uszu dla celów estetycznych,
  • zabroniona będzie sprzedaż zwierząt domowych na targowiskach,
  • zwierzęta będzie można rozmnażać tylko w zarejestrowanych hodowlach,
  • jeśli ktoś napotka w lesie lub poza terenem zabudowanym porzuconego psa lub kota (w szczególności będącego na uwięzi), będzie zobowiązany do powiadomienia o tym schroniska dla zwierząt, straży gminnej lub policji (dzięki temu myśliwi nie będą mogli odstrzeliwać błąkających się zwierząt domowych),
  • gminy będą miały obowiązek opracowywania co roku programu opieki nad zwierzętami bezdomnymi,
  • dzięki wprowadzeniu do ustawy precyzyjnej definicji schroniska możliwe będzie objęcie wszelkich tego typu miejsc nadzorem i kontrolą,
  • organizacja społeczna będzie mogła występować przed sądem w sprawach dotyczących znęcania się nad zwierzęciem (oznacza to, że jeśli właściciel zwierzęcia, nad którym ktoś się znęcał, nie będzie chciał występować w tej sprawie do sądu, będzie mogła to zrobić organizacja społeczna).
     

Nowa ustawa to ważny krok w stronę poprawy losu zwierząt!



komentarze
19-08-2011 iwona
Nie będzie można trzymać zwierząt na uwięzi dłużej niż 12 godzin - moim zdaniem zapis ten jest nieprecyzyjny. Jak sprawdzić, jak długo faktycznie zwierzę pozostaje na łańcuchu?

19-08-2011 Anna
Ogromnie się ciesze, że Polska w końcu, poprzez przyjęcie nowej ustawy o ochronie praw zwierząt, dołączyła do państw, w których prawa zwierząt są restrykcyjnie przestrzegane. Jest to krok w bardzo dobym kierunku! Ale najważniejsze jest teraz rzetelne i rygorystyczne stosowanie przepisów tej ustawy przez organy ścigania i sądy.Trzeba karac zwyrodnialców jak najdotkliwiej.

19-08-2011 Andrzej
Z tego co zawierają powyższe informacje wynika że nasz kraj wszybko wychodzi z kryzysu skoro w budżecie znajdą sie pieniądze na utzrymanie tych wszystkich piesków które znudziły sie ich własćicielom, w schroniskach. Ponadto ciekaw jestem jak to będzie w przypadku kiedy takie wolno biegające na wpół zdziczałe psy będą zagryzać zwierzęta , te dziko żyjące oraz domowe, tj. owce kozy czy też znajdujące sie w obrębie zabudowań psy, co już na dzień dzisiejszy ma miejsce. Może by tak zacząć od zarejestrowania wszystkich naszych czworonogów i ich oznaczenia , a wtedy zacząć skutecznie zwalczać wszelkie patologie w ich trzymaniu, bo jak niby złapać burka który czyni szkody i na widok człowieka umyka czym prędzej, może ktoś mądry mi to powie. Bo ni problem dać im pełną swobodę , lecz skutecznie nad nimi panować , a raczej nad ich właścicielami.



20-08-2011 Grażyna
Nareszcie długo oczekiwana ustawa. Jest to jak dla mnie mały krok , ale najważniejszy jest dobry początek. Wysokie kary zmuszą potencjalnych nabywców zwierząt, do refleksji czy podoła wymaganiom jakie nakłada pow. ustawa. Zmusi samorządy do kontroli schronisk dla bezdomnych zwierząt. Dla mnie najważniejszy jest jeden punkt ustawy, który mówi, że rozmnażanie zwierząt ma się odbywać tylko w zarejestrowanych hodowlach, bo od hodowców wymaga się tatuowania zwierzaków, jest ich ścisła rejestracja i bardzo łatwo trafić do właściciela ,który pozbył się pupila..W rejestrowanych hodowlach zwierzaki są szczepione,odrobaczane czyli zdrowe i najważniejsze taki zwierzak jest drogi i nikt przy zdrowych zmysłach nie wyrzuci np.pieska. Jeżeli ustawodawca i organa państwa skutecznie będą egzekwować prawo, szybko pozbędziemy się bezdomnych zwierzat. BRAWO dla ustawodawcy!!!!!

22-08-2011 Fundacja Kocia Dolina
Ja myślę, że w przypadku uchwalenia tej nowelizacji sukces polega na tym, że zawiera ona rozwiązania, których do tej pory nie było, a z praktyki wynikało, że są potrzebne dla doraźnych działań interwencyjnych. Ja się cieszę, że udało się osiągnąć chociaż tyle. I w zasadzie aż tyle.
Pamiętajmy, że idealnych rozwiązań prawnych nie ma, choćby dlatego, że jest wiele aspektów, które trzeba uwzględnić przy tworzeniu prawa.

Sądzę też, że każda rozsądnie myśląca osoba, ma świadomość, że przepisy a realia to dwie różne sprawy. Jeśli chcemy, aby zwierzęta były właściwie traktowane, musi dokonać się przede wszystkim globalna zmiana mentalności w społeczeństwie. Ustawa nie ma za zadanie pełnić roli edukacyjnej. To raczej zadanie dla organizacji społecznych, autorytetów, mediów, szkół, rodziców itp., choć wierzę, że ustawa w obecnym kształcie może pomóc w tym zakresie.

Uważam, że aby cokolwiek się zmieniło w kwestii przestrzegania praw zwierząt, trzeba przede wszystkim wyrabiać w ludziach empatię, uwrażliwiać ich na los zwierząt, uczyć odpowiedzialności za zwierzęta i szacunku do nich. To wszystko powinno się ludziom wpajać od najmłodszych lat.

Magda

22-08-2011 pablo
Brawo dla Posłów którzy wreszcie zaostrzyli kary za znęcanie się nad zwierzętami,naprawdę BRAVO!!!to duży postęp,naprawdę mogę być dumny z naszego kraju,tylko dlatego że właśnie taka ustawa przeszła,bo w większości krajów starej unii takie zaostrzenia już były a nasz kraj był daleko za nimi,a teraz wreszcie nasza społeczność jak i politycy zauwarzyli że jest to naprawdę ważny temat.Dziękuje również TVN Uwaga,za akcje jakie nagłaśnia o zwierzakach,to też ich zasługa!!!pozdrawiam

23-08-2011 Oqń
Dobrze- miłośnicy zwierząt tylko powiedzcie mi skąd na to pieniądze? Z mojej kieszeni? Nie zgadzam się by finansować setki schronisk gdy nie ma obowiązku sterylizacji bezpańskich psów i kotów.
Proszę mi również podać dokładne namiary i adresy instytucji które będą odławiały, wyłapywały bezpańskie psy i koty grasujące po łąkach i lasach (gdyż myśliwemu nie wolno strzelić).
A teraz apeluję do właścicieli czworonogów aby przestrzegali ustawowego czasu trzymania psa na łańcuchu- spuście wszystkie Burki i Azory, a Służba Zdrowia niech szykuje nici by zszywać pogryzione osoby!!!


26-08-2011 kama
Jestem miłośniczką zwierząt. Jestem przeciw tej ustawie bo to totalna bzdura i utopia. Mam nadzieję że ustawa dalej w takim kształcie nie przejdzie.Psy jak świat światem na łańcuchach bywały. Jak nie będzie łańcucha ti będzie kojec a to jest gorsze od łańcucha bo taki pies jest odizolowany od ludzi i szybko dziczeje. Czy ktoś z posłów wyobraża sobie te wszystkie burki latające luzem po wsiach i skutki tego latania. Rozsądnie byłoby nałożyć obowiązek czipowania bo wtedy łatwo trafić do własciciela zwierzaka. Tylko gdzie pieniądze w budżecie na ten cel albo na sterylizację w kraju takim jak nasz.Płaczemy nad psami a nie widzimy niedożywionych dzieci i tysięcy bezdomnych śpiących na dworcach.Ustawa jest robiona na użytek kampanii i hodowców którym nie sprzedają się szczeniaki. Ja osobiście u Polskiego hodowcy szczeniaka nie kupię. więc i tak nie zarobi. Dużo tańsze są u naszych sąsiadów. Niech nie liczą hodowcy że pomnożą zyski. Tego im ustawa nie załatwi a drugi koniec kija uderzy w nich bo każdy kij ma dwa końce.

05-09-2011 Niki
Hodowcy zrzeszeni w swoich organizacjach przestrzegaja regulaminu hodowlanego, opłacaja składki ,,rodowody,biorą udział w kosztownych wystawach. W urzędach podatkowych uiszczają podatki od sprzedanych zwierząt.Dlaczego nikt nie kontroluje ilości sprzedanych zwierząt w tzw pseudohodowlach ? Portale ogłoszeniowe pękają od ofert sprzedaży piesków i kotków od 100- 400zł. Przy każdej ruji nieszczęśliwe suki i kotki kryte sa na okragło. Cwaniacy nabijają sobie forsą własne kieszenie a Państwo z naszych podatków opłaca schroniska itp. Bardzo łatwo zacząc wylapywc tych "producentów" podają telefony i adresy.

19-09-2011 Daniel
Dla mnie to jest bez sensu. Oczywiście jestem za ochroną zwierząt, ale z tymi 12godz. to przesada. No i nie zgadzam się z zakazem rozmnażania. Nie wszyscy są tacy jak mówi Niki (nie mierz wszystkich swoją miarą).

22-09-2011 Redpit
Mam nadzieję, że te zdziczałe psy (dzięki właśnie porzucającym je właścicielom) zagryzą nie dzikie zwierzęta a tego Andrzeja... Sam pewnie jesteś myśliwym i żal d... ściska, że nie będzie zabawy :) Kryzys jest i to dzięki nieudacznikom, którzy myślą tylko o sobie...

27-12-2011 Anna
Ta ustawa jest do bani bo z tego wynika ze jak moja kotka będzie miała kociaki to będę musiała je potopić a to rzeczywiście jest niehumanitarne, bo co innego będę z nimi miała zrobic a kotki sterylizować nie będę.Owszem za złe traktowanie zwierząt,głodzenie ich i bicie nakładałabym kary znacznie dotkliwsze.A hodowcy pewnie się cieszą że nabiją sobie kabzy tylko kto kupi kota lub psa za kilka tysięcy

27-12-2011 Karolina
czyli jak nie upilnuje mojej suki i się 'puści' to co mam zrobić ze szczeniakami ..?

28-12-2011 Pogryziony
7 lat temu zostałem pogryziony przez błąkające się dziko psy. Regularnie uciekały z gospodarstw i wałęsały się po okolicy. Ani gmina, ani policja, nic z tym nie potrafili zrobić. Dopiero gdy kilka osób pogryzły, myśliwi wzięli się do roboty. Wcześniej nikomu du... nie chciało się ruszyć. Nie byłem jedyną ofiarą tych kundli.
A teraz gdy będą miały obowiązek latać luzem na nieogrodzonych polskich wsiach, to gminy, straże gminne i leśne, oraz policja albo będą pilnować kundli, albo wykonywać swoje obowiązki. WSZYSTKIE zwierzęta powinny być zaczipowane obowiązkowo, złapane zwierze przekazane do schroniska, a właściciel powinien dostać taką karę, że 10 razy się zastanowi by mieć zwierzaka i być pewnym że nie ucieknie.
Niech Bóg ma Was i Wasze dzieci w opiece, by nikogo "wolne i szczęśliwe pieski" nie zagryzły.

30-12-2011 Katarzyna
Zgadzam się z Niki...widzieliście kiedyś suki czy kotki z PSEUDOHODOWLI...maja jedne młode za drugimi taki hodowca liczy tylko by zasilać sobie kieszeń Wasza kasą. W ma gdzieś czy suka jest zdrowa i jej szczeniaki. Większośc z nich nie dba o nie odpowiednio bo są jedynie maszynka do robienia pieniędzy. Nie masz pieniędzy psa z legalnej hodowli to nie kupuj psa– takie realia życia może są trudne do przyjęcia, ale proste w swojej zasadzie. Przygarnij ze schroniska, adoptuj, ale nie zasilaj konta osobom, które produkują szczenięta wyłącznie dla zysków. Jeżeli rzeczywiście nie stać Cię teraz na psa ze sprawdzonej hodowli, nie będzie stać Cię również na jego prawidłowe żywienie, pielęgnację, opiekę weterynaryjną, niezbędne szczepienia...Psy rasowe są hodowane przez wiele lat. Profesjonalni hodowcy eliminują osobniki chore, z wadami genetycznymi i osobowościowymi, jednocześnie wzmacniając w rasie te predyspozycje, które są pożądane ze względu na ich użytkowość i eksterier (wygląd zewnętrzny). „Rasowce” są więc nie tylko lepiej znane, przebadane i wyselekcjonowane, ale wiadomo też bardzo konkretnie, do jakich chorób są predysponowane i w jaki sposób tym dolegliwościom zapobiegać, by nie dopuścić do ich powstania i przekazywania potomstwu np. dysplazji. Tego wszystkiego możemy dowiedzieć się studiując dokładnie rodowód szczenięcia, którego chcemy nabyć z zarejestrowanej hodowli. W przypadku kundelka labradoro-, owczarko-, husko-, yorko-, goldeno- podobnego nie dowiemy się niczego istotnego, poza szczątkowymi informacjami (najczęściej zafałszowanymi) o jego przodkach i jego pochodzeniu. Taki „nierasowiec” nie jest nigdzie rejestrowany, nie wiemy więc jakie przebył choroby, jakie choroby i wady przekazano jemu oraz jakie choroby i wady przekazuje swojemu potomstwu.
Do OQŃ....najpierw wypadało by nałożyć nakaz sterylizacji wszystkich niehodowlanych psów i kotów...
Do ANNA...czemu nie wysterylizujesz swojej kotki? wolisz by męczyła się rodząc kolejne potomstwa, to jakbyś ty rodziła jedno dziecko za drugim). Dla jej zdrowia sterylizacja lepsza. A co do niezaplanowanych młodych to najlepiej by było założyć nakaz opieki, rejestracji i sterylizacji młodych na koszt właściciela matki młodych...nie chcesz mieć dodatkowego problemu? Sterylizuj zwierzaka wyjdzie mu to tylko na zdrowie a Tobie zaoszczędzi kłopotu...

01-01-2012 TANIA
Dla mnie , ustawa to to prowokacja do zasilania schronisk o nowe nikomu niepotrzebne zwierzęta. Zgadam się z Katarzyną ,że takie pseudohodowle istnieją i są zmorą społeczeństwa .Tak to prawda traktują tam zwierzęta jak maszynki do robienia pieniędzy i właśnie tu jest problem co stanie się z tysiącami tych,niedochodowych już,,maszynek"
Czy osoby tworząc tą ustawę ,zastanowiły się kto je teraz utrzyma ,bo ich właściciel nie będzie wstanie ich wykarmić nie mając dochodu ze szczeniąt.
Zacznie się masowa rzeż i hordy wyrzuconych już niepotrzebnych psów.
Dla mnie ustawa nie chroni zwierząt lecz chroni portfele hodowców to im kośćią w gardle stały nie rodowodowe szczenięta które psuły im rynek
Gdyby ustawa naprawdę miała na celu dobro zwierząt zmusiła by do legalizacji wszystkich hodowli zarówno rodowodowych jak i nie rodowodowych ,ograniczeniem populacji do jednego miotu w roku.
Rejestracja pomogła by też w kontroli takich działalności.
W polsce są tysiące pseudohodowli które mają po kilkanaście kilkadziesiąt suk w stadzie z których część ma szczenięta a druga część jest zaszczeniona i nagle dowiedziały się że nie mogą już sprzedać zwierząt , te wszystkie zwierzęta trafią na ulicę !!! Czy ktoś zastanowił się nad takim aspektem?


01-01-2012 tania
Dla mnie , ustawa to to prowokacja do zasilania schronisk o nowe nikomu niepotrzebne zwierzęta. Zgadam się z Katarzyną ,że takie pseudohodowle istnieją i są zmorą społeczeństwa .Tak to prawda traktują tam zwierzęta jak maszynki do robienia pieniędzy i właśnie tu jest problem co stanie się z tysiącami tych,niedochodowych już,,maszynek"
Czy osoby tworząc tą ustawę ,zastanowiły się kto je teraz utrzyma ,bo ich właściciel nie będzie wstanie ich wykarmić nie mając dochodu ze szczeniąt.
Zacznie się masowa rzeż i hordy wyrzuconych już niepotrzebnych psów.
Dla mnie ustawa nie chroni zwierząt lecz chroni portfele hodowców to im kośćią w gardle stały nie rodowodowe szczenięta które psuły im rynek
Gdyby ustawa naprawdę miała na celu dobro zwierząt zmusiła by do legalizacji wszystkich hodowli zarówno rodowodowych jak i nie rodowodowych ,ograniczeniem populacji do jednego miotu w roku.
Rejestracja pomogła by też w kontroli takich działalności.
W polsce są tysiące pseudohodowli które mają po kilkanaście kilkadziesiąt suk w stadzie z których część ma szczenięta a druga część jest zaszczeniona i nagle dowiedziały się że nie mogą już sprzedać zwierząt , te wszystkie zwierzęta trafią na ulicę !!! Czy ktoś zastanowił się nad takim aspektem?

02-01-2012 Wojtek
Mam styczność z hodowlami zarejestrowanymi i tymi bez przynależności do ZKP.Zarówno w jednym jak i w drugim przypadku istnieją masowe produkcje i małe dobre hodowle.Co do przekonania że na podstawie rodowodu można wszystko wiedzieć o przodkach zwierzaka to jest nieprawda.Może ,,hodowcy" zrzeszeni nigdy nie wystawiają podstawionych psów?A może wykonać kilka wyrywkowych badań DNA dopiero co sprzedanym szczeniakom.Możeby tak sprawdzić wyrywkowo nr tatuażu zwierzętom na wystawach kynologicznych?Proszę nie wciskać ciemnoty.Proponuję przyjrzeć się warunkom bytowym zwierząt.Jeżeli zwierzak odchodzi z hodowli takiej czy innej,ważne jest przedewszystkim jego zdrowie fizyczne i psychiczne,oraz umowa kupna-sprzedaży gwarantująca jego dobry stan.Moim zdaniem dobrze że coś się dzieje w tym kierunku.Jeżeli chodzi o wiarygodność pochodzenia psów zarejestrowanch,to jest to możliwe dopiero po wprowadzeniu czipowania i sprawdzanie tychże obowiązkowo na wystawach i wyrywkowe sprawdzanie Dna.Możnaby jeszcze długo na ten temat....

12-01-2012 Justyna
Moim zdaniem ta ustawa jest beznadziejna. Kocham zwierzęta, jestem za wprowadzeniem większych kar za znęcanie, ale zakaz mnożenia nie zarejestrowanych hodowli powinien być zniesiony, ponieważ powinien dotyczyć szczeniaków bez książeczek zdrowia, szczepień lub mnożonych w kiepskich warunkach, wśród innych suk w ciąży. Jak ludzie kupują psa bez rodowodu za darmo, to robią z nim co chcą tzn. np. wyrzucą z auta, bo mogą sobie wziąć innego, ładniejszego, bo przecież to jest za darmo! Dopiero teraz schroniska będą zapełnione! Psy będą tam przebywać w kiepskich warunkach. Osoby posiadające rodowodowe suczki, ale bez zaliczonych wystaw co one teraz powiedzą? Jak nie mają możliwość udać się na wystawy? Co roku przeglądam listę wystaw w Polsce, każda jest gdzie indziej, jedna nad morzem, (gdy mieszkam w małopolsce), jedna w Zakopanym (gdy mieszkam w wielkopolsce) zamiast niego powinno się wnieść ustawę, że suka rodowodowa nie musi mieć zaliczonych wszystkich wystaw aby być suką hodowlaną.


13-01-2012 anna wolt
USTAWA to super ale co mi po niej jak rozpaczam właśnie nad moim psim przyjacielem, który został otruty a drugi walczy w mękach o życie!!!! Psy zostały otrute na terenie ogrodzonej posesji. Nie wiem dlaczego i kto to zrobił, ale zadał mojej rodzinie ogromny cios. Rozpacza moje dziecko i pyta dlaczego. Co mogę zrobić,co to za okrucieństwo.....Dżeki 10 lat oraz ciągle walcząca o życie Sui 10 miesięcy to członkowie rodziny to napad na moją rodzinę. Jestem zrozpaczona.

21-01-2012 Kreolka
zwierzęta będzie można rozmnażać tylko w zarejestrowanych hodowlach - mam sukę z rodowodem kupioną w hodoli i chciałabym żeby miała raz szczeniaki nie dla zarobku bo i tak większość rozdam po znajomych i rodzinie a dokarmianie suki w ciąży i małych szczeniąt też nie jest tanie i jeżeli będe chciała sprzedać szczeniaki puszczając ogłoszenie do internetu złamię prawo ??? PARANOJA moge oczywiście zarejestrować hodowlę i opłacać składki do zk ale nie będe jeździła z psem na wystawy bo nie mam na to czasu a według nowej ustawy moja suka nie wystawiana nigdy nie nabierze uprawnień suki hodowlanej, ustawa to porażka


komentuj "Uchwalono nową ustawę o ochronie zwierząt!"

zwierząt ochrona ustawa

podobne

Nowa ustawa - konferencja ... W Centrum Prasowym PAP odbyła się konferencja prasowa poświęcona projektowi nowej ustawy o ochronie zwierząt autorstwa Koalicji dla Zwierząt.
Światowy Dzień Zwierząt 4 ... 4 października obchodzimy Światowy Dzień Zwierząt. W tym dniu promujemy postawę szacunku i dobroci dla wszystkich naszych braci mniejszych.
Marsz (NIE)milczenia - 13 ... Kilka tysięcy osób protestowało wczoraj przeciwko złemu traktowaniu zwierząt. W kilku miastach w Polsce odbyły się "Marsze (NIE) Milczenia".
Koalicja dla Zwierząt - ... 4 czerwca odbyło się w Warszawie spotkanie członków Koalicji dla Zwierząt. Obrady dotyczyły propozycji zmian tekstu "Ustawy o ochronie zwierząt".
Projekt Pfotenhilfe Europa W dniu 21.08.2009 przybył do Szczecina pan Dirk Kayser, twórca projektu informacyjno-edukacyjnego Pfotenhilfe Europa.

podziel się

formularz kontaktowy

Aby skontaktować się z nami, możesz skorzystać z formularza kontaktowego. Wybierz sprawę, w jakiej chcesz się skontaktować, a następnie wypełnij i wyślij formularz. Wysłanie formularza jest równoznaczne z akceptacją naszej polityki prywatności.

wpisz numer z obrazka powiększony o trzy wpisz numer z obrazka wyślij wiadomość